Η εικόνα της Παναγίας Ιβηρίτισσας αντιγράφει πιστά τον τύπο της αρχαιότερης θαυματουργής εικόνας του Αγίου Όρους, της Παναγίας Πορταΐτισσας της Ιεράς Μονής Ιβήρων, την οποία η παράδοση αποδίδει στο χρωστήρα του ίδιου του ευαγγελιστή Λουκά. Η εικόνα της Πορταΐτισσας, ύψιστο θρησκευτικό έργο ευσέβειας καθώς και καλλιτεχνικής ποιότητας της Μακεδονικής Αναγέννησης του Βυζαντίου, πιθανότατα του τέλους του 10ου ή του πρώτου μισού του 11ου αιώνα, αποτέλεσε πρότυπο πηγής έμπνευσης για πολλούς αγιογράφους σε όλη την ορθόδοξη οικουμένη, αλλά και πόλο έλξης διάσημων περιηγητών της αγιώνυμης μοναστικής πολιτείας του Άθω, μεταξύ των οποίων και του Ρώσσου περιηγητή Βασιλείου Barskij (1701–1747).
Η Παναγία Ιβηρίτισσα, η οποία προέρχεται από τη Μονή του Αγίου Νεκταρίου Αιγίνης, φιλοτεχνήθηκε το 1906 από τον αγιογράφο μοναχό Πανάρετο, σύμφωνα με την μικρογράμματη επιγραφή στην κάτω δεξιά γωνία της εικόνας. Ο καλλιτέχνης ανήκει στη γνωστή αδελφότητα των Ιωασαφαίων που μόναζαν τον 19ο αιώνα στα Καυσοκαλύβια και ήταν φορείς μιας νέας τέχνης που ανανέωσε τα εκφραστικά μέσα της ορθόδοξης παράδοσης.
Η εικονογραφία της Παναγίας Ιβηρίτισσας αποτελεί στην ουσία μια παραλλαγή της Παναγίας Οδηγήτριας με την Θεοτόκο να παριστάνεται μέχρι την οσφύ και να κρατάει στην αριστερή της αγκαλιά τον Χριστό βρέφος, φέροντας παράλληλα το επενδυμένο με μέταλλο (ίσως από τάμα) δεξί της χέρι σε στάση δέησης. Φοράει ανοικτό κόκκινο μαφόριο με χρυσοκέντητη παρυφή που μιμείται εμφανώς το διάκοσμο της μεταλλικής επένδυσης της αρχικής εικόνας της Παναγίας Πορταΐτισσας. Ωστόσο η αυστηρή σύνθεση που χαρακτηρίζει την εικονογραφία της Οδηγήτριας μετριάζεται αισθητά στην εικόνα της Ιβηρίτισσας με την τρυφερή κλίση της κεφαλής της Θεοτόκου, το μειλίχιο και μελαγχολικό βλέμμα της, αλλά και με την ελαφρά στροφή του σώματος του μικρού Χριστού προς την πλευρά της μητέρας Του. Έτσι, η εν λόγω σύνθεση που εστιάζει στη σχέση μητέρας-παιδιού είναι απολύτως συμβατή με την αρχική προσωνυμία της εικόνας ως Παναγίας Ελεούσας.
Ο μικρός Χριστός ευλογεί με το δεξί και ακουμπά αποφασιστικά στο γόνατό Tου με το αριστερό Tου χέρι κλειστό ειλητάριο. Τα ψυχρά χρώματα του μπλε χιτώνα Tου και του λευκού ιματίου Tου τονίζονται με μεγαλύτερη έμφαση καθώς προβάλλονται πάνω στην ολόθερμη από το πορφυρό μαφόριο αγκαλιά της Παναγίας.
Τέλος οι χρυσοί φωτοστέφανοι με τις μαργαριτοκόσμητες παρυφές σε συνδυασμό με το χρυσό στέμμα της Θεοτόκου, ως Βασιλίσσης των Ουρανών, καθώς και τις επιγραφές που αφήνονται με χρυσό χρώμα πάνω στο γαλάζιο ουράνιο βάθος αυξάνουν τη διακοσμητικότητα της εικόνας. Η διαμόρφωσή της με το γραπτό τοξωτό πλαίσιο υποδεικνύει την προσαρμογή της εικόνας σε ξυλόγλυπτο προσκυνητάριο απολαμβάνοντας της ιδιαίτερης τιμής και προσκύνησης του θαυματουργού προτύπου της από τους πιστούς χριστιανούς.
Αθανάσιος Σέμογλου
Καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας και Τέχνης
Τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
1 Comments
Comment test
Comment test
Comments are closed.